Rondodrevets Hilda

Alla inlägg den 22 november 2009

Av Lena/Carina - 22 november 2009 12:41

Har nu varit ute på jakt med Hilda och den nya GPS.en Hilda har haft kanon jakter båda dagarna.

Lördagen började med att Hilda fick upp en räv. Rikard och jag såg räven, en fin räv med en riktigt stor och yvig svans, på ca 30 m. den passerad inne i en tät slykant, så det var inte direkt läge att skuta den. Räven gjorde en bukt för att sedan bege sig rakt ut ur såten mot -ja vad tror ni- jo söderforsvägen. Rikard hade full koll på Hilda genom GPS.en Jag fick order att åka ut på vägen och hålla koll  så att jakten inte skulle gå över vägen.

Väl ute på vägen så hörde jag ingenting av jakten. Ringde till Rikard som då meddelade att Hilda hade brutit jakten och kommit tillbaka på sina bakslag.


Rikard och Hilda går vidare och efter en stund så har hon jakt igen. Denna gång så är det ett rådjur. Rikard ringer mig igen och talar om att Hilda jagar och att det ser ut som att det går ut mot vägen igen! Jag står kvar på vägen och passar. Jag hör jakten hur den kommer närmare och närmare, men sedan så vänder jakten och går vidare upp i skogen. Det hela slutar med att det blir en kanonjakt på en stor bock 6-taggare. Två av skyttarna ser bocken på håll, men får inget skottläge.

Telefonen ringer igen och Rikard talar om att jakten går ut ur såten och att den är på väg hem. Han lotsar mig till rätt plats så jag kan bryra jakten innan den går för långt. Detta resulterar i att jag ser Hilda på ett plöje ca 100 m från mig. Jag ropar och försöker mig på en inkallning, och vad händer, jo hon bryter jakten och kommer till mig på inkallning. Är jag förvånad.- Jo mycket. Tänk att hon kom på inkallning under jakt. Det har knappt hänt tidigare.

Tänk om man inte har haft GPS.en jakten har då kanske dragit över Söderforsvägen och hur det gott vet man aldrig.

Presentation


Lena &Hilda

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

hilda


Ovido - Quiz & Flashcards